Basmele terapeutice

Cand Alexandra avea in jur de 2 ani jumate, am avut o serie de evenimente care ne-au bulversat si pe noi dar in special pe ea. In primul rand a inceput gradinita. Apoi au aparut primele boli culminate cu o serie de otite si pneumonii. Intre timp s-a nascut si Andreea ceea ce probabil i-a zgaltait putin universul. Iar lucrurile s-au agravat in momentul in care a refuzat sa mai mearga la gradi. A avut manifestari destul de violente, in sensul ca dimineata vomita si a inceput sa faca pe ea in conditiile in care de peste 6 luni acest lucru nu mai era o problema. Am incercat sa discut cu educatoarea dar m-am lovit de un zid, sincer nu mi-am imaginat vreodata ca un pedagog al carui tel ar trebui sa fie formarea caracterelor, poate sa fie atat de indiferent la niste manifestari atat de clare.  Tot incercand sa inteleg ce i s-a intamplat copilului meu, am aflat unele lucruri “din interior” care ne-au convins ca educatoarea era cheia problemei si ca majoritatea manifestarilor Alexandrei reprezentau de fapt somatizari. Singura solutie o reprezenta schimbarea gradinitei ceea ce am si facut. In urmatoarele 3 luni am schimbat si grupa pentru ca desi lucrurile se imbunatatisera in mod evident, Alexandra tot nu revenise la starea ei normala. In final lucururile s-au rezolvat, Alexandra tot a ramas cu anumite sechele la care trebuie sa lucram dar important in toata aceasta introducere este ca a durat mai mult de 1 an pana cand am reusit sa aflu ce s-a intamplat de fapt si de ce a refuzat in mod atat de violent sa mai mearga la gradi. (Ca o paranteza, pentru ca sunt si eu om si nu pot sa ma abtin, in timp ce eu incercam sa aflu ce s-a intamplat si sa explic niste lucruri destul de evidente chiar si pentru o profana ca mine, am intalnit foarte multi pedagogi si psihologi care mi-au taiat-o scurt: “Prea o rasfatati doamna si prea faceti numai ce vrea ea”. Inca nu mi-e clar de ce se cheama rasfat faptul ca nu mai duci la gradi un copil care vomita si face pe el din senin, dar asta e una din problemele pe care nu-mi propun sa le rezolv.)

In decursul celor 18 luni in care am cercetat “problema”  m-am bazat in primul rand pe apropierea dintre mine si Alexandra si pe increderea reciproca. Am lucrat foarte mult impreuna si in timp a inceput sa se vada ca a depasit momentul, dar fiind prea mica nu putea sa exprime tot ceea ce vroia. Tot cautand am gasit niste metode foarte interesante folosite de specialisti atat in relatia cu copiii dar si cu adultii. Este vorba de “Basmele terapeutice”.

Povestile si basmele sunt  in mod traditional utilizate in educatie  pentru ca  vehiculeaza valori, vederi morale si modele comportamentale care au fost transmise din generatie in generatie si au fost ancorate in contiinta populara. Morala povestilor si basmelor este exprimata in diferite moduri, uneori apare imediat alteori este deghizata, ascunsa sau numai sugerata. Povestile si basmele pot reprezenta o interfata intre noi si copiii nostrii si partea cea mai buna este ca functioneaza in ambele sensuri. Putem transmite mesaje cu ajutorul povestilor, dar de asemenea putem primi mesaje de la copiii in acelasi mod.

Explicatia stiintifica este data de faptul ca cele doua emisfere ale creierului functioneaza ca doua sisteme separate de procesare a informatiei. Emisfera stanga e responsabila pentru concluziile logice, pasii analitici si componentele verbale ale comunicarii in timp ce emisfera dreapta, care de regula nu este dominanta, este responsabila pentru imaginile metaforice, este sediul intuitiei si fanteziei. Aceste  ipoteze reprezinta un motiv in plus pentru utilizarea povestilor si basmelor atunci cand ratiunea singura nu poate rezolva problemele si un motiv in plus ca sa patrundem in fantezie si sa invatam sa gandim in imaginile verbale ale basmelor.

Pentru inceput trebuie spus ca basmele au trei moment caracteristice, si anume: Prezentarea problemei, Cauza, si Solutia. Iar in al doilea rand trebuie explicate simbolistica personajelor care apar in basm. In continuare depinde doar de noi ca parinti sa invatam sa le descifram nu doar din perspectiva logica ci si din perspectiva creativa.

Am sa incep cu Mama vitrega.

Urmeaza Regina, mama mireluiZanaBatranica cea bunaMonstrul/BalaurulIngerul

Advertisements

Leave a comment

Filed under 1 Educatie

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s